Vești foarte bune pentru toți șoferii din România! Înmatricularea și radierea autovehiculelor au dat mari bătăi de cap românilor în ultimii ani. Guvernul vrea însă să simplifice radical aceste proceduri.
Înmatricularea sau radierea unui autovehicul în România necesită mai multe drumuri la instituțiile statului, pregătirea unor dosare și nu în ultimul rând statul la coadă. Astfel, aceste proceduri banale se transformă în adevărate „aventuri” pentru cetățenii din țara noastră. Guvernul are însă vești foarte bune pentru șoferii români.
Pentru a simplifica misiunea cetățenilor români în momentul în care doresc să înmatriculeze sau să radieze un autovehicul, Guvernul vrea să reglementeze prin Ordonanță de Urgență aceste proceduri. Astfel, șoferii vor scăpa de nelipsita birocrație, dar și de drumurile la instituțiile statului.
Mai exact, potrivit acestei Ordonanțe, care va fi aprobată în ședința de miercuri, 24 mai, șoferii vor putea să-și înmatriculeze sau radieze mașinile și online, începând din anul 2024. În Nota de Fundamentare a proiectului de OUG se arată că este nevoie de înființarea unei platforme, denumite „Registrul Electronic Național de Identități Electronice”.
În ciuda faptului că actul normativ inițiat de Ministerul de Interne nu prevede în cât timp va apărea această platformă, ministrul Digitalizării, Sebastian Burduja, a anunțat luna trecută că „MAI va dezvolta această platformă în 6-12 luni, ceea ce va permite înmatricularea și radierea online a autovehiculelor, în primă fază pentru acele autovehicule deja înmatriculate în România”. Pe această platformă vor fi implementate date de la 3.300 de entități implicate la nivel național, ea permițând astfel cetățenilor să încheie online actele juridice translative de proprietate asupra vehiculelor, să declare la organul fiscal competent dobândirea/înstrăinarea vehiculelor, precum și înmatricularea/radierea din circulație a acestora.
„Accesul cetățenilor la serviciile publice din domeniul înmatriculării vehiculelor rutiere presupune, în cele mai multe cazuri, deplasarea la sediile mai multor autorități, pentru îndeplinirea formalităților cerute de lege. Parcurgerea acestor etape presupune constituirea unor seturi de documente care se impun a fi depuse la instituțiile anterior amintite, acest proces implicând un efort excesiv, consumator de timp și resurse financiare, ce generează confuzii și nemulțumiri în rândul solicitanților nevoiți să adreseze câte o cerere fiecărei autorități implicate.
În aceste condiții, este evidentă birocrația mecanismului administrativ actual, ce trebuie parcurs de solicitant în vederea înmatriculării unui vehicul, astfel încât se impune crearea unor mecanisme interinstituționale de schimb al datelor, bazate pe 2 interacțiunea acestuia cu cât mai puține instituții, urmată de diseminarea datelor relevante către toți ceilalți actori implicați. Din analiza statistică efectuată la nivelul Direcției generale permise de conducere și înmatriculări rezultă că, în cursul anului 2022 au fost eliberate 1.455.388 certificate de înmatriculare (exceptând documentele emise ca duplicat al unor certificate deteriorate, pierdute sau furate), și au fost efectuate 167.847 operațiuni de radiere, ceea ce înseamnă că, anual, în aproximativ 1,6 milioane de situații, solicitanții acestor operațiuni sunt nevoiți efectueze deplasări între mai multe autorități, precum autoritatea de înmatriculare, organul fiscal local, și, după caz, organul fiscal teritorial al ANAF”, se arată în Proiectul de Ordonanță de Urgență.
(NU RATA: Vești proaste pentru șoferii români! Vor fi nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunar)